MAN BUS Sp. z o. o. Starachowice
PKC GROUP Motherson
OKIN
EURO VIG
![]() - kiedy byłeś w pracy, a kiedy na urlopie - kiedy byłeś chory - kiedy byłeś na nadgodzinach, a kiedy odbierałeś godziny i pozwoli - podsumować ilość wykorzystanego urlopu w ciągu roku - obliczyć szacowaną wysokość Twojego wynagrodzenia - obliczyć wysokość potrąceń i dodatków do wynagrodzenia - obliczyć wysokość premii Sprawdź sam i zapomnij o zapisywaniu tych danych w zeszycie...
W dniu 2 lipca odbyło się comiesięczne zebranie Komisji Międzyzakładowej. Pierwszym punktem zebrania było przyjęcie do Związku 9 nowych członków. Następnie przewodniczący Jan Seweryn omówił sytuację w poszczególnych zakładach, które Komisja obejmuje swoim działaniem. W MAN wciąż zmieniany jest kalendarz z rozkładem czasu pracy na najbliższe dwa miesiące. Jest to związane z "wypadnięciem" jednego dużego zamówienia na produkowane przez firmę autobusy. W ciągu kilku dni kalendarz zmieniał się kilkakrotnie. Ciągle przesuwany jest termin rozpoczęcia przestoju. Na ten moment przestój ma się rozpocząć od 17 lipca. Prawdopodobnie się to nie zmieni, chociaż stuprocentowej pewności nie ma. Na chwilę obecną firma nie przyjmuje nowych pracowników, chociaż kilka tygodni temu prowadzono rozmowy z dużymi grupami ludzi zainteresowanych pracą w MAN. W PKC zwolniona została jedna z pracownic, u której stwierdzono chorobę zawodową. Pracownica wniosła sprawę do sądu pracy. W procesie, który wyznaczono na 14 lipca będą ją wspierać prawnicy z Regionu Świętokrzyskiego NSZZ "Solidarność". Pracownicy PKC narzekają na warunki socjalne i proszą Związek o interwencję i powiadomienie Państwowej Inspekcji Pracy. Zdecydowano o zorganizowaniu spotkania z dyrektorem firmy i przedstawieniu mu spraw, które pracownicy zgłaszają. W Gegenbauer jeden z pracowników wniósł sprawę do sądu pracy o wypłatę odprawy emerytalnej w wyższej wysokości niż mu została wypłacona i sprawę tę wygrał. Następnie przewodniczący omówił przebieg Kongresu Metalowców i Walnego Zebrania Delegatów Regionu Świętokrzyskiego NSZZ "Solidarność". Według przewodniczącego i innych uczestników WZD w wyborach nie wszystko przebiegało tak jak należy. Kolejną sprawą, którą poruszył przewodniczący to pomoc dla jednej z pracownicy PKC, która ma poważne problemy w związku z chorobą jej męża. Postanowiono przeprowadzić wśród pracowników zbiórkę pieniędzy, które zostaną przekazane na jego leczenie. Uruchomiona została loteria, w której główną nagrodą jest telewizor marki Panasonic. Trwają zapisy na festyn, który odbędzie się 30 sierpnia. Komisja nie przychyliła się wniosku emerytów o dofinansowanie imprezy, którą zamierzają oni zorganizować. Jan Seweryn poinformował, że w czasie urlopu i przestoju biuro związkowe będzie funkcjonowało normalnie. Następne posiedzenie Komisji Międzyzakładowej odbędzie się w dniu 13 sierpnia.
![]() ![]()
W dniu 4 czerwca odbyło się zebranie Komisji Międzyzakładowej. Na początku zebrania przewodniczący Jan Seweryn poinformował o przebiegu posiedzenia Zarządu Regionu Świętokrzyskiego NSZZ "Solidarność". Głównym punktem obrad Zarządu Regionu były przygotowania do WZD, które odbędzie się w dniu 30 czerwca. Zarząd zatwierdził sprawozdanie ze swojej czteroletniej działalności. Zostanie ono doręczone delegatom na dwa tygodnie przed WZD. Kolejnym punktem zebrania Komisji było przyjęcie do Związku pięciu nowych członków. W dalszej części zebrania przewodniczący omówił sytuację w MAN skupiając się głównie na przeniesieniu produkcji autobusów turystycznych do Turcji. O przebiegu spotkania z Zarządem PKC poinformowała wiceprzewodnicząca Małgorzata Żłobecka. Sprawą bulwersującą pracowników PKC jest wymuszanie na nich przez kierowników, aby pisali oświadczenia o przeniesieniu godzin nadpracowanych na drugi okres rozliczeniowy. Komisja podjęła decyzję o uruchomieniu tradycyjnej już loterii, w której członkowie Związku będą mogli wygrać cenne nagrody. Ustalono także zasady uczestnictwa członków Związku i ich rodziny w festynie, który odbędzie się 30 sierpnia. Zdecydowano, że członkowie "Solidarności" i ich dzieci będą uczestniczyć w festynie bez jakichkolwiek opłat, natomiast za osoby towarzyszące wniesiona będzie musiała być symboliczna opłata w wysokości 10 zł. Podczas festynu losowane będą nagrody loteryjne. Zebranie zakończyła dyskusja nad problemami występującymi w poszczególnych wydziałach.
![]()
Niedawno otwierano w starachowickim zakładzie MAN-a produkcję korpusów luksusowych autobusów turystycznych a tu nagle gruchnęła wiadomość, że produkcja ta będzie zlikwidowana i przeniesiona do MAN-owskiego zakładu w Turcji. Na szczęście nie będzie się to wiązało ze zwolnieniami pracowników zatrudnionych przy tej produkcji. W dniu wczorajszym odbyło się spotkanie prezesa starachowickiego zakładu MAN-a Stanisława Ziętkiewicza z pracownikami, podczas którego poinformował on o planach przeniesienia produkcji i jednocześnie uspokajał pracowników, aby nie obawiali się zwolnienia z pracy. Każda z około 55 osób pracujących przy budowie autobusów turystycznych otrzyma ofertę innej pracy na innym wydziale. Być może będzie się to wiązało z przekwalifikowaniem, ale każdy, kto zechce dalej w MAN-ie pracować ofertę nowej pracy otrzyma. Produkcja turystycznych autobusów wygaszana będzie stopniowo a ostateczne jej zaniechanie nastąpi z dniem 31 stycznia 2015 roku. Przeniesienie starachowickiej produkcji do Turcji ma bezpośredni związek z likwidacją autobusowego zakładu MAN-a w niemieckim mieście Plauen. To właśnie do Plauen transportowane są wykonywane w Starachowicach korpusy autobusów turystycznych. Tam są one lakierowane i kompletnie wyposażane. Dziennie ze Starachowic do Plauen wysyłane jest około dwóch korpusów. Likwidacja zakładu w Plauen spowodowana jest wysokimi kosztami produkcji w tym zakładzie. Produkcja z tego zakładu przeniesiona zostanie również do Turcji. Zakład w Plauen zatrudnia 420 pracowników. Pracownicy ci również otrzymają oferty pracy w jednym z zakładów Volkswagen-a. Trzeba wyjaśnić, że koncern Volkswagen jest właścicielem koncernu MAN i propozycje nowej pracy odbędą się w ramach grupy Volkswagen. Związki zawodowe w Plauen wyraziły niezadowolenie z powodu likwidacji zakładu i zapowiedziały protesty. Być może wesprą ich związkowcy ze zlokalizowanych w Polsce zakładów MAN-a i Volkswagena.Od dawna mówiło się, że sektor autobusowy MAN-a przynosi straty. Mówiło się także, że trzeba będzie podjąć działania mające na celu uzdrowienie sytuacji. Szło to jednak opornie, ale nabrało tempa po przyjęciu MAN-a przez Volkswagen-a. Likwidacja zakładu w Plauen jest pierwszym krokiem na drodze do rentowności autobusowych zakładów MAN-a. Czy ostatnim? Nikt z Zarządu nie chce nic więcej na ten temat powiedzieć. Wprawdzie krążą różnego rodzaju informacje, ale są to informacje niepotwierdzone, dlatego trudno powiedzieć na ile one są prawdziwe. Różnego rodzaju domysły i przypuszczenia wysuwają także media, ale też nikt z osób kompetentnych nie che jednoznacznie powiedzieć, co jest prawdą a co tylko spekulacjami. Co by jednak nie mówić to wszyscy wiemy, że w dobie ogromnej konkurencji na rynku autobusowym zmiany są konieczne, bo oznacza to dla tych zakładów być albo nie być. Miejmy nadzieję, że nie będzie to miało negatywnych skutków dla pracowników.
Załóż konto
Nie pamiętam hasła
Solidarność w
Dostęp do tych informacji mają tylko zalogowani użytkownicy
Ostatnio dodane
Ostatnio na forum
Statystyki
Dostęp do tych informacji mają tylko zalogowani użytkownicy
Top tygodnia
Dostęp do tych informacji mają tylko zalogowani użytkownicy
|